Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

 

Kierunek
  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)
Rodzaj studiów
  • Podyplomowe
Tryb studiów
  • Online
Język
  • Polski
Czas trwania
  • 3 semestry
Data startu
  • Październik 2024
Opis
Podczas studiów uzyskasz kompetencje w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną różnego stopnia. Zdobędziesz wiedzę dotyczącą ich potencjału rozwojowego, jak również ograniczeń w zakresie funkcjonowania procesów emocjonalno-poznawczych, motywacyjnych, intelektualnych, wychowawczych. Dowiesz się też, jak diagnozować potrzeby i problemy osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Aktualna zniżka
  • Studiuj taniej tylko do 31.07!
Cena
  • już od 414 zł/mc!

ZPSB to szkoła wyższa, która od lat oferuje kształcenie na najwyższym poziomie. Dokładamy wszelkich starań, aby nasza oferta edukacyjna była skrojona na miarę potrzeb naszych słuchaczy oraz odpowiadała na aktualne wymagania na rynku pracy. Dlatego wśród studiów podyplomowych w naszej ofercie znalazł się kierunek Oligofrenopedagogika.

Cel studiów podyplomowych

Chcesz zostać pedagogiem specjalizującym się w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną? Zapisz się na studia podyplomowe w ZPSB i zdobądź wiedzę, która Ci to umożliwi. Studia o charakterze kwalifikacyjnym przygotowujące do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023, poz.2102) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz.1450, Dz.U. 2021, poz. 890, Dz.U. 2023, poz. 2003).

Celem studiów jest zdobycie przez słuchaczy wiedzy i umiejętności właściwych dla pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Absolwenci uzyskają kwalifikacje do prowadzenia rewalidacji indywidualnej i grupowej z osobami o różnym stopniu niepełnosprawnosci intelektualnej.

Studia adresowane są do osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych (minimum licencjackich), a w szczególności: pedagogów i psychologów, nauczycieli różnych typów szkół oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych, pracowników świetlic terapeutycznych lub poradni psychologiczno-pedagogicznych, terapeutów w OREW oraz WTZ. Zgodnie z nowymi wymogami, studia kierowane są do osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej

Atuty kierunku

  • dobrze przygotowany i ciekawie realizowany program, zgodnie ze standardami MEiN
  • profesjonalna kadra z dużym doświadczeniem praktycznym
  • harmonogram zajęć ustalony dla całego cyklu kształcenia
  • interaktywne, warsztatowo prowadzone zajęcia
  • możliwość korzystania z materiałów dydaktycznych za pośrednictwem platformy e-learningowej
  • sprawna obsługa ze strony dziekanatu
  • BRAK pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego
  • świadectwo na podstawie zaliczenia końcowego w formie testu wiedzy i umięjętności na platformie Moodle.

Program studiów

I Dydaktyka specjalna – 30 godz.

  • Dydaktyka specjalna

II Diagnostyka w pedagogice specjalnej – 30 godz.

  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej (zaburzenia rozwoju- różnicowanie, narzędzia diagnostyczne)
  • Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej

III Przygotowanie merytoryczne w zakresie edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną – 240 godz.

  • Pedagogika specjalna i jej współczesne problemy
  • Psychopatologia dzieci i młodzieży. Różnicowanie zaburzeń
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i rewalidacyjna – aspekty prawne
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
  • Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia
  • Osoba z niepełnosprawnością intelektualną: rehabilitacja, edukacja, terapia
  • Terapia logopedyczna 
  • Rodzina osoby z niepełnosprawnością. Podstawowy trening umiejętności rodzicielskich
  • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnościami

IV Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne w zakresie edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną – 150 godz.

  • Metodyka nauczania dzieci i młodzieży z ASD i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na różnych etapach edukacyjnych
  • Metodyka zajęć rewalidacyjnych (rewalidacja grupowa i indywidualna) z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ASD i niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami z zaburzeniami z ASD i niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
  • Elementy terapii sensorycznej
  • Metodyka wspomagania oraz terapii dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną

V Praktyki zawodowe – 180 godz.

Łączna liczba godzin: 630 godz. w tym 180 godz. praktyki

Organizacja studiów Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) w ZPSB

Online – Studia podyplomowe realizowane są w trybie online (z wykorzystaniem aplikacji MS Teams). Zajęcia realizowane są przez rok, odbywają się średnio 2 razy w miesiącu, w soboty lub niedziele w godz. 9.00-17.00 (łącznie 10 godz. dydakt./zjazd).

Warunki ukończenia studiów podyplomowych

  • obecność na zajęciach (min 80% godzin przewidzianych w planie studiów)
  • egzamin końcowy w formie testu wiedzy i umiejętności na platformie e-learningowej Moodle
  • przedstawienie studium przypadku (zakres ustalony wspólnie z opiekunem modułu)
  • odbycie obowiązkowej praktyki

Lider kierunku

mgr Beata Wydmuch-Mruk – psycholożka i terapeutka dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, nauczycielka akademicka.