Diagnoza i terapia pedagogiczna

 

Kierunek
  • Diagnoza i terapia pedagogiczna
Rodzaj studiów
  • Podyplomowe
Tryb studiów
  • Online
Język
  • Polski
Czas trwania
  • 1 rok
Data startu
  • Październik 2024
Opis
Studia o charakterze kwalifikacyjnym przygotowujące do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie diagnozy i terapii pedagogicznej.
Aktualna zniżka
  • Studiuj taniej tylko do 31.05!
Cena
  • już od 392 zł!

Studiuj taniej nawet o 1750 zł! 

Zapisz się do 31.05 i skorzystaj z promocji!

Rezerwuję miejsce 

Cel studiów podyplomowych

Studia o charakterze kwalifikacyjnym przygotowujące do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie diagnozy i terapii pedagogicznej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023, poz.2102) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz.1450, Dz.U. 2021, poz. 890, Dz.U. 2023, poz. 2003).

Celem studiów jest:

  • zdobycie przez słuchaczy wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie diagnozowania i terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu społecznym
  • zdobycie umiejętności stosowania wybranych narzędzi diagnostycznych do diagnozy pedagogicznej prowadzonej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej
  • zdobycie przez słuchaczy umięjętności stosowania metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • absolwent będzie mógł pracować jako terapeuta pedagogiczny i być zatrudniony na stanowisku specjalisty w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty
  • studia pozwolą na prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się w placówkach systemu oświaty oraz alternatywnych formach wsparcia dziecka w rozwoju, a także do prowadzenia indywidualnej praktyki terapeutycznej

Adresaci kierunku

  1. Pedagodzy i nauczyciele posiadających ukończone studia wyższe, co najmniej na poziomie wyższych studiów I stopnia (licencjackich), którzy posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
  2. Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy zatrudnieni w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach terapeutycznych, świetlicach środowiskowych.

Atuty kierunku

  • dobrze przygotowany i ciekawie realizowany program, zgodnie ze standardami MEiN;
  • profesjonalna kadra z dużym doświadczeniem praktycznym;
  • harmonogram zajęć ustalony dla całego cyklu kształcenia;
  • interaktywne, warsztatowo prowadzone zajęcia;
  • możliwość korzystania z materiałów dydaktycznych za pośrednictwem platformy e-learningowej;
  • sprawna obsługa ze strony dziekanatu;
  • BRAK pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego; – świadectwo na podstawie zaliczenia końcowego w formie testu wiedzy i umięjętności na platformie Moodle.

Program studiów

  1. Pedagogika specjalna i jej współczesne problemy. 10 godz.
  2. Dydaktyka specjalna. 10 godz.
  3. Diagnostyka w pedagogice specjalnej (zaburzenia rozwoju- różnicowanie, narzędzia diagnostyczne). 10 godz.
  4. Diagnoza dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 10 godz.
  5. Rysunek jako narzędzie diagnostyczne. 10 godz.
  6. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. 10 godz.
  7. Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii. 10 godz.
  8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i rewalidacyjna – aspekty prawne. 5 godz.
  9. Organizacja procesu terapeutycznego. 5 godz.
  10. Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania – przyczyny i profilaktyka. 10 godz.
  11. Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania. 10 godz.
  12. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – przyczyny i profilaktyka. 10 godz.
  13. Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. 10 godz.
  14. Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego. 5 godz.
  15. Podstawy socjoterapii. 10 godz.
  16. Metodyka oddziaływań socjoterapeutycznych. 10 godz.
  17. Podstawy logopedii i zaburzeń rozwoju mowy. 10 godz.
  18. Terapia dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej – logoterapia. 10 godz.
  19. Alternatywne metody pracy terapeutycznej: – bajkoterapia. 10 godz. – muzykoterapia. 10 godz. – arteterapia. 10 godz. – kinezjologia edukacyjna. 10 godz. – terapia ręki. 10 godz.
  20. Dziecko ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi: diagmoza i terapia – studium przypadku . 10 godz.
  21. Praktyka zawodowa. 180 godz.

Łączna liczba godzin – 405 godz.

Organizacja studiów podyplomowych

Hybryda – studia podyplomowe realizowane są w trybie on-line za pośrednictwem platformy MS Teams i w trybie weekendowym, stacjonarnie w siedzibie Wydziału (z udziałem maksymalnie 40% zajęć on-line), 2- 3 razy w miesiącu, w soboty lub niedziele: od godz. 9.00 do 17.00 (łącznie 10 godz. dydakt./zjazd).

Warunki ukończenia studiów

Warunki ukończenia studiów:

  • obecność na zajęciach (min 80% godzin przewidzianych w planie studiów),
  • egzamin końcowy w formie testu wiedzy i umiejętności na platformie e-learningowej Moodle,
  • przedstawienie studium przypadku (zakres ustalony wspólnie z opiekunem modułu),
  • odbycie obowiązkowej praktyki.

Liderzy kierunku

Beata Dobińska – psycholożka, psychoterapeutka CBT oraz Terapii Schematu Indywidualnej i Terapii Schematu Par, wykładowczyni akademicka, absolwentka psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (specjalność kliniczna). Specjalizuje się w pracy z osobami dorosłymi, młodymi dorosłymi oraz adolescentami doświadczającymi zaburzeń lękowych, depresyjnych, obsesyjno-kompulsyjnych, zaburzeń odżywiania i innych; wspiera osoby, które doświadczają różnorodnych problemów w życiu osobistym i zawodowym. W swojej pracy psychoterapeutycznej wykorzystuje techniki poznawczo-behawioralne (CBT), szczególnie trzeciej fali – Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT), techniki terapii schematu oraz techniki psychoterapii Gestalt. Jest certyfikowaną trenerką biznesu z wieloletnim doświadczeniem w pracy szkoleniowej z osobami dorosłymi. Ukończyła dwuletni certyfikowany programu terapii Gestalt w Krakowie, roczne szkolenia z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń u dzieci i młodzieży (Certyfikat CTPB w Warszawie) oraz certyfikowany przez ISST (International Society of Schema Therapy) kurs Terapii Schematu Indywidualnej i Terapii Schematu Par. Obecnie kończy czteroletnie certyfikowane szkolenie podyplomowe CBT w akredytowanej szkole psychoterapii Crescentia. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała między innymi na oddziale psychiatrycznym dla osób dorosłych oraz w pracy z dziećmi i młodzieżą w szkole. Pracuje pod stałą superwizją zarówno w obszarze CBT, jak i Terapii Schematu.