Sprzedajemy online, czyli branża e-commerce współcześnie

Branża e-commerce prężnie się rozwija, co sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tym zakresie. Sprawdź, co mówi o tej dziedzinie Mariusz Kowalczyk z We Commerce w naszym wywiadzie dla magazynu ZPSB. Dowiedz się, jakie możliwości czekają na absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku Inżynieria w e-commerce!

 

Branża e-commerce dynamicznie się zmienia. Jak wyglądają te zmiany z perspektywy klienta, a jak z punktu widzenia pracowników tej gałęzi?

Rzeczywiście, branża e-commerce bardzo intensywnie się zmienia i rozwija. Nie da się ukryć, że swego rodzaju sygnałem do jeszcze większego zintensyfikowania rozwoju w tym zakresie była pandemia. W tym czasie, ze względu na ograniczenia wprowadzane przez rząd, wiele biznesów nagle zdało sobie sprawę z tego, że bez sklepów stacjonarnych nie mają możliwości generowania przychodów. Dlatego bardzo dużo pieniędzy zainwestowano w rozwój kanału sprzedaży internetowej.

Z punktu widzenia klienta daje to nowe możliwości robienia zakupów – wygodnie i bezpiecznie, co w okresie pandemicznym było niezwykle istotne.

Z perspektywy pracowników branży oznacza to większe zapotrzebowanie na specjalistów z różnych segmentów branży e-commerce. Niezbędne są osoby, które zajmują się stawianiem sklepów WWW, ale także Ci, którzy zajmą się budowaniem wizerunku marki w tym obszarze i zajmą się promocją sprzedaży w kanale online. Istotne są także działania szkoleniowe, które będą zwiększać świadomość przedsiębiorców z zakresu segmentu e-commerce.

“Z punktu widzenia klienta daje to nowe możliwości robienia zakupów – wygodnie i bezpiecznie. Z perspektywy pracowników branży oznacza to większe zapotrzebowanie na specjalistów z różnych segmentów branży e-commerce.”

 

Sytuacja na świecie diametralnie zmieniła nawyki zakupowe wielu osób. Czy dynamiczne przyspieszenie rozwoju tej branży się utrzyma?

Część klientów na pewno stopniowo wróci do dawnych nawyków zakupowych i ponownie będzie korzystać ze sprzedaży stacjonarnej. Zmiana podejścia pozwoliła jednak oswoić się bardziej z branżą e-commerce zarówno przedsiębiorcom, jak i osobom kupującym.

Uważam, że na przyszłość e-commerce jak najbardziej można patrzeć optymistycznie. Branża będzie się rozwijać, a ze strony klientów można liczyć na większe zaufanie i malejące obawy dotyczące tej formy robienia zakupów.

Z jakimi problemami borykają się najczęściej sklepy WWW?

Najczęściej przedsiębiorcy przychodzą do specjalistów z branży e-commerce po pomoc w tym, aby sklep internetowy zarabiał więcej. Coraz więcej osób zdaje sobie jednak sprawę z faktu, że jest to bardzo złożony proces, który wymaga zarówno czasu, jak i poniesienia pewnych inwestycji.

Swoim klientom powtarzam, że postawienie sklepu internetowego to pierwszy krok, jak postawienie budki na środku pustyni. Aby ktoś się o tym dowiedział, należy podjąć odpowiednie działania marketingowe i optymalizacyjne oraz PR-owe.

 

Jakie cechy powinny charakteryzować osobę, która chce rozwijać się w kierunku branży e-commerce i planuje rozpocząć studia na kierunku Inżynieria e-commerce w ZPSB?

Przede wszystkim istotna jest potrzeba ciągłego rozwijania. Trudno odnaleźć się w tak dynamicznym środowisku, jak branża e-commerce, jeśli nie ma się chęci do nauki ciągle czegoś nowego.

W e-commerce zmieniają się trendy i narzędzia, zmienia się także podejście oraz potrzeby klientów, których świadomość rośnie. Dlatego trzeba trzymać stale rękę na pulsie. Przydatny będzie na pewno analityczny umysł, umiejętność pracy z klientem oraz zamiłowanie do marketingu. Chęć bycia na czasie z aktualnymi trendami i chęć poznawania oraz wdrażania nowych, ciekawych rozwiązań.

“W e-commerce zmieniają się trendy i narzędzia, zmienia się także podejście oraz potrzeby klientów, których świadomość rośnie. Dlatego trzeba trzymać stale rękę na pulsie. Istotna jest przede wszystkim chęć ciągłego rozwijania. “

 

Specjalność inżynieria marketingu w e-commerce: jakie Pana zdaniem umiejętności uzyskane na tych studiach są najciekawsze i najważniejsze z punktu widzenia branży?

Studia na dobrej uczelni, takiej jak ZPSB, to miejsce, które pozwala na zbudowanie solidnych fundamentów wiedzy teoretycznej i praktycznej. Tutaj nie trzeba obawiać się niepotrzebnych informacji i nauki zbędnych rzeczy – na tej specjalności studenci zostaną dokładnie zapoznani z branżą e-commerce, wykorzystywanymi narzędziami, aktualnymi trendami oraz metodami, które dają oczekiwane efekty i warto z nich korzystać w konkretnych sytuacjach.

Kierunek Inżynieria e-commerce oraz specjalność inżynieria marketingu w e-commerce zapewnią możliwość obycia z branżą oraz zbudują podstawy z zakresu działań kreatywnych i technicznych. Dodatkowo, studenci mogą liczyć na zapoznanie z dynamiką tego środowiska i przygotowanie do tego, aby dobrze radzić sobie ze zmiennym otoczeniem.

“Studia na dobrej uczelni, takiej jak ZPSB, to miejsce, które pozwala na zbudowanie solidnych fundamentów wiedzy teoretycznej i praktycznej.”

 

Jaka przyszłość czeka na absolwentów tego kierunku, co może zaoferować im branża e-commerce?

Absolwenci kierunku Inżynieria e-commerce w ZPSB mogą liczyć na entuzjastyczne przyjęcie na rynku pracy. Zapotrzebowanie na specjalistów z wiedzą teoretyczną i praktyczną z tego zakresu jest naprawdę duże, dlatego warto zdecydować się na ten kierunek edukacji.

Na przyszłych pracowników branży e-commerce czeka wiele ciekawych wyzwań oraz naprawdę długa ścieżka rozwoju, która w najbliższym czasie na pewno się nie skończy.

“Branże e-commerce charakteryzuje się dużym zapotrzebowaniem na specjalistów, więc absolwenci mogą liczyć na entuzjastyczne przyjęcie na rynku pracy.”

Czy zapotrzebowanie na specjalistów z branży e-commerce Pana zdaniem będzie się w najbliższych latach utrzymywać?

Jak już wspominałem wcześniej, uważam że jak najbardziej można patrzeć na branżę e-commerce optymistycznie – zarówno z punktu widzenia klientów, jak i przedsiębiorców oraz pracowników. Zapotrzebowanie na specjalistów w tym zakresie nie maleje, a dzięki temu, że zakupy online są coraz popularniejsze i cieszą się rosnącym zainteresowaniem, trudno obawiać się, że w najbliższym czasie ta tendencja się zmieni.

 

Większe zainteresowanie branżą to większa konkurencja. Z czym to się wiąże dla przyszłych pracowników tej branży?

Rozwój i większe zainteresowanie zawsze niesie za sobą nasiloną konkurencję – to zupełnie naturalne i branża e-commerce nie jest w tym przypadku żadnym wyjątkiem. Dla pracowników stwarza to nowe perspektywy rozwoju. Wyzwania dają więcej opcji na szukanie rozwiązań i nieszablonowe podejście.

Duża konkurencja zwiększa trudność wyróżnienia się. Sklepy WWW rosną jak grzyby po deszczu, więc specjaliści e-commerce muszą dołożyć wszelkich starań, aby były one naprawdę wyjątkowe – to otwiera pole do wykorzystywania kreatywności w działaniach. Specjaliści mogą szukać nowych metod i rozwiązań lub w niecodzienny sposób wykorzystywać sposoby działania, które są już im dobrze znane. Dzięki temu w e-commerce naprawdę trudno się nudzić.

“Branża e-commerce otwiera pole do wykorzystywania kreatywności w działaniach. Specjaliści mogą szukać nowych metod i rozwiązań lub w niecodzienny sposób wykorzystywać sposoby działania, które są już im dobrze znane.”

 

Czy ma Pan jakieś rady dla studentów, którzy przygotowują się do rozpoczęcia nauki na specjalności realizowanej pod patronatem firmy We Commerce?

W e-commerce nie ma miejsca na nudę i raczej nie zmieni się to w najbliższym czasie. Dlatego osoby, które chcą rozwijać się w tym kierunku, muszą przygotować się na ciągły rozwój i pracę w dynamicznym środowisku. To odpowiedni kierunek dla osób ciekawskich i ambitnych, które chcą trzymać rękę na pulsie i chcą mieć zapewnione naprawdę szerokie możliwości.

Dostęp do nowoczesnych narzędzi, możliwość nauki ciekawych rozwiązań i ich wykorzystywanie na co dzień, robienie czegoś, czego jeszcze nie robią inni – to wszystko czeka na osoby, które zdecydują się na pracę w e-commerce.

“E-commerce to odpowiedni kierunek dla osób ciekawskich i ambitnych, które chcą trzymać rękę na pulsie i chcą mieć zapewnione naprawdę szerokie możliwości.”