Myślisz o własnym biznesie? Nawet najlepszy pomysł bez planu i odpowiedniego przygotowania może skończyć się niepowodzeniem. Właśnie dlatego biznesplan to kluczowy dokument dla każdego przedsiębiorcy, niezależnie od tego, czy dopiero planujesz rozpoczęcie działalności, czy chcesz rozwinąć już istniejącą.
Pytania na start
W głowie snujesz już wizje na temat rozwoju swojej firmy. Zatrzymaj się na chwilę i rozpocznij od przygotowania krótkiego, jednostronicowego streszczenia kluczowych kwestii dotyczących Twojej firmy. W tym celu zdefiniuj dokładne odpowiedzi na pytania takie jak:
- Czym zajmuje się Twoja firma i jaki problem klientów rozwiązuje?
- Na jakich kluczowych produktach czy usługach opiera się Twój biznes?
- Co jest Twoją przewagą konkurencyjną?
- Kto jest Twoją grupą docelową?
- Jakie są Twoje główne cele i plany na przyszłość?
Zdefiniuj rynek i otoczenie konkurencyjne
Na początkowym etapie planowania działalności (choć na dalszych również) istotna jest także analiza rynku, na którym planujesz działać. Określ jego rozmiar i potencjał wzrostu, zidentyfikuj główne trendy oraz kluczowych graczy i konkurentów. Przyjrzyj się ich mocnym i słabym stronom i znajdź swój wyróżnik. Przeanalizuj też ryzyka, z którymi możesz się spotkać startując z biznesem, a następnie go rozwijając. Opracuj plan działań związany z zarządzaniem tymi potencjalnymi trudnościami.
Dla szerszego kontekstu pomocne może być też przeprowadzenie prostej analizy SWOT, określającej:
- S (Strengths) – mocne strony – Twoje atuty, przewagi, zalety.
- W (Weaknesses) – słabe strony – wszelkie słabości czy bariery.
- O (Opportunities) – szanse, czyli to, co daje potencjał korzystnej zmiany.
- T (Threats) – zagrożenia – wszystkie kwestie związane z niebezpieczeństwem niekorzystnej zmiany.
Taka analiza to też dobry punkt wyjścia do tworzenia strategii marketingowej i sprzedażowej. Opisz, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do klientów, zbudować świadomość marki i sprzedawać swoje produkty czy usługi. Określ też kanały, które chcesz wykorzystać oraz plan sprzedaży i dystrybucji.
Zaplanuj kwestie finansowe i organizacyjne
Choć wiele biznesów rozrasta się z czasem, już na początkowym etapie warto zastanowić się nad skalą działania, do jakiej dążysz. Z tego będzie bowiem wynikało m.in. Twoje podejście do kwestii struktury organizacyjnej firmy oraz ról i obowiązków kluczowych członków zespołu. Opisz więc najważniejsze procesy, łańcuch dostaw, zasoby i technologie potrzebne do prowadzenia działalności i określ swoich kontrahentów oraz dostawców.
Kluczową kwestią jest też rzetelna analiza finansowa. Przygotuj prognozy w tym zakresie, takie jak: rachunek zysków i strat, bilans, przepływy pieniężne. Koniecznie oszacuj także koszty uruchomienia i prowadzenia firmy i podejmij decyzję o źródle finansowania. Jeśli nie będą to środki własne, warto przyjrzeć się np. programom dotacyjnym.
Rzetelne rozważenie i spisanie powyższych kwestii da Ci świetną bazę do stworzenia biznesplanu. Pamiętaj jednak, że to iteracyjny proces, wiec regularnie aktualizuj ten dokument, aby odzwierciedlał zmiany w Twojej działalności. Poza wypracowaniem unikalnej koncepcji biznesowej, określ też misję, wizję i wartości firmy, które będą kierunkowskazami dla codziennych działań i realizacji celów.