Choć niektórzy przypisują kreatywność tylko nielicznym osobom z wrodzonym talentem w tym zakresie, w rzeczywistości to umiejętność, którą możemy systematycznie rozwijać i doskonalić. Co więcej – w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie warto to robić, by zwiększać swoje szanse chociażby na rynku pracy. Jak więc uwolnić swój potencjał innowacyjny?
Porzuć utarte schematy
Jedną z podstaw kreatywnego myślenia jest umiejętność patrzenia na problemy z różnych perspektyw. Pytanie „jak to zwykle robimy?” nawet w codziennych sytuacjach staraj się zamieniać na: „jak możemy to zrobić inaczej?”. Nie bój się zadawania odważnych, nieszablonowych pytań. Jest szansa, że świetnie pobudzą one Twoją wyobraźnię. Pamiętaj jednak, żeby od razu nie oceniać odpowiedzi, bo to może Cię zablokować przed generowaniem dalszych, coraz bardziej nieszablonowych koncepcji. Pozwól więc sobie na ich swobodny przepływ. Taka technika myślenia lateralnego polega właśnie na celowym odchodzeniu od logicznego, linearnego podejścia, by dotrzeć do nieoczywistych, nowatorskich pomysłów.
Kreatywność z różnorodności
W docieraniu do nieszablonowych koncepcji pomocne jest też spotkanie z innymi punktami widzenia. W złapaniu różnorodnej perspektywy dobrze postawić na interdyscyplinarne zespoły. Kreatywność kwitnie bowiem najlepiej w środowisku, gdzie spotykają się osoby o różnych doświadczeniach, kompetencjach i sposobach myślenia. Otwarcie komunikująca się grupa łącząca przedstawicieli różnych dziedzin daje szansę na generowanie bardziej nieszablonowych pomysłów, niż w przypadku zespołu osób o podobnym profilu. Wymieniając się wiedzą i perspektywami, członkowie takich zespołów wzajemnie się inspirują i wzbogacają. Spróbuj zaprosić do swojego przedsięwzięcia osoby z różnych obszarów. Na studiach możesz to zrobić np. w ramach organizacji studenckich realizujące różnorodne inicjatywy, dotyczące nie tylko pojedynczej specjalizacji.
Postaw na design thinking
Szansą na uchwycenie innej perspektywy jest także technika design thinking. To wszechstronne podejście do rozwiązywania problemów, którego punktem wyjścia jest zrozumienie ludzkich potrzeb. Zamiast przyjmować gotowe rozwiązania, design thinking rozpoczyna od dogłębnego poznania użytkowników, ich wyzwań i oczekiwań. W tym kontekście kluczowe są takie etapy i składowe procesu jak: empatia, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Taki cykliczny proces pozwala tworzyć innowacje realnie odpowiadające na potrzeby odbiorców.
Kreatywność to umiejętność, którą możemy kształtować i doskonalić. Wypróbuj powyższe techniki, bądź otwarty na nowe spojrzenia i nie bój się eksperymentować. Pamiętaj, że droga do innowacji prowadzi przez odwagę, wyobraźnię i wytrwałość.