Przy nadmiarze obowiązków czasami wydaje się, że doba to stanowczo za mało. Mając wiele zadań do wykonania łatwo się pogubić. Jak znaleźć czas na wszystko i co zrobić, aby plan dnia był jasny i klarowny?
Wyznaczaj cele i realizuj zadania krok po kroku
Najważniejszy jest efekt – to zdanie, które często przyświeca nam w realizacji różnych projektów oraz innych zadań zarówno do pracy, jak i na uczelnię. Jeśli uda się zrealizować to, co trzeba na czas i będzie to dobrej jakości, to nie ma większego znaczenia dla zlecającego, jak i kiedy poszczególne etapy były wykonywane. Ma to jednak znaczenie dla osoby, która zajmuje się jego realizacją i to naprawdę duże. To, jak uporządkujemy sobie pracę, wpływa na zaangażowanie w projekt, a także na poziom stresu, jaki będzie on wywoływał.
Zostawianie wszystkiego na ostatnią chwilę po pierwsze może skutkować popełnianiem błędów ze względu na pośpiech, a po drugie wprowadza chaos i zamęt do planu. Warto więc wyznaczać sobie mniejsze cele w drodze do pełnej realizacji projektu – dzięki temu efekty będą lepiej widoczne jeszcze przed zakończeniem wszystkich zadań. Dzięki temu łatwiej będzie śledzić postępy, szacować czas potrzebny na dokończenie całości oraz utrzymać motywację do dalszych działań.
Planuj każdy dzień i prowadź kalendarz
Uporządkowanie zadań oraz oddzielenie prywatnych wyzwań od tych zawodowych lub związanych ze studiami na uczelni wyższej jest bardzo istotnym elementem planowania. Dlatego warto prowadzić kalendarz, w którym całość będzie odpowiednio poukładana. Umożliwi to zagospodarowanie czasu w odpowiedni sposób i przeznaczenie niezbędnej jego ilości na wykonanie konkretnych zadań.
Warto mieć na uwadze, że planowanie z wyprzedzeniem bywa zgubne – często pojawiają się nieprzewidziane trudności lub inne zadania, którymi trzeba się pilnie zająć. Dlatego plany warto weryfikować każdego dnia i układać zadania w zgodzie z aktualnymi możliwościami. Pozwoli to uniknąć sporo stresu oraz sprawi, że harmonogram będzie zawsze dokładnie uporządkowany.