Wyzwanie przyjęte! ZPSB prowadzi zajęcia całkowicie online

Rozwijająca się w kraju epidemia COVID-19 stawia nas wszystkich w sytuacjach skrajnych, wrzuca na nowe, nieznane wody i zmusza do znajdowania i wdrażania rozwiązań, jakie wcześniej wydawałyby się trudne lub wręcz niemożliwe do realizacji w trybie tak nagłym.

W Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu, w ciągu trzech dni − po decyzji o przeprowadzeniu zjazdu studentów w trybie zdalnym − udało się opanować nową platformę, przeszkolić kilkudziesięciu wykładowców, przygotować i wdrożyć materiały szkoleniowe, skoordynować studentów i w końcu przeprowadzić zajęcia całkowicie online.

ZPSB, to pierwsze zajęcia, a ja już czekam na kolejne”; „Jest Moc! Wykłady na MS Teams to bardzo dobry pomysł…” – to przykładowe reakcje na Facebooku zaraz po przeprowadzeniu zajęć.

Decyzja o odwołaniu zajęć w szkołach i na uczelniach w Polsce, ogłoszona 11 marca br., zawiesiła działalność placówek edukacyjnych, a przed władzami i kadrą uczelni oraz samymi studentami postawiła znak zapytania, co do przebiegu ich dalszej ścieżki kształcenia. Choć w obecnej sytuacji, być może kształcenie na poziomie wyższym nie wydaje się najważniejszym wyzwaniem dla społeczeństwa, jednak dla wielu studentów ich osobiste życie i kariera są istotne, szczególnie, jeśli zainwestowali już w jej rozwój wiele środków i wysiłku. Włożenie maksimum wysiłku i energii przez Uczelnię, wydaje się więc naturalną odpowiedzią na nietypową sytuację, w jakiej się wszyscy znaleźliśmy.

Gdy 17 marca, decyzją Rektor ZPSB, cała Uczelnia przeszła na tryb pracy zdalnej, było już jasne, że taka forma działalności potrwa dłużej. A tu właśnie zbliżał się zaplanowany, weekendowy zjazd studentów i to na czterech wydziałach − w Szczecinie, Gryficach, Stargardzie i Świnoujściu.

Decyzja o przeprowadzeniu tego zjazdu w całkowicie zdalnej formie została podjęta właściwie na trzy dni przed jego terminem − mówi prof. Aneta Zelek, Rektor ZPSB. − Ta sytuacja nas zaskoczyła, ale nie przestraszyła, wszak e-learning w ZPSB funkcjonuje już od 13 lat. Do tej pory jednak platformę do nauczania zdalnego używaliśmy jako suplement form tradycyjnych, a tym razem trzeba było zagwarantować 100% zajęć w tym trybie. Wykorzystaliśmy Microsoft Teams, bo nasi studenci mają w ramach studiów bezpłatny dostęp do całego pakietu Microsoft Office. I to rozwiązanie okazało się strzałem w dziesiątkę − opowiada dalej prof. Zelek.

Do szaleńczej pracy ruszyli na Uczelni wszyscy. Począwszy od informatyków, którzy koordynowali działanie nowego narzędzia, odpowiadali na setki pytań i rozwiązywali problemy wykładowców czy administracji. Cztery dziekanaty w czterech miastach zapewniały skuteczny i ekspresowy przepływ informacji do studentów i wykładowców – wszyscy musieli się dowiedzieć, jak i gdzie będą za chwilę odbywać zajęcia. Ale największe chyba wyzwanie stanęło przed samymi wykładowcami.

Wielu z naszych dydaktyków to praktycy, nie wszyscy też mieli do tej pory styczność z nauczaniem zdalnym, choć na ZPSB studia online są prowadzone już od wielu lat, ale uzupełniająco − wyjaśnia dr Justyna Osuch, Prorektor ds. Rozwoju ZPSB. − Gdy więc wykładowcy usłyszeli o tym, że za trzy dni mają samodzielnie poprowadzić zajęcia z użyciem nowej platformy, której wcześniej nie widzieli na oczy, a do tej pory także przygotować swoje materiały w wersji online, wielu z nich zaczęło wątpić w sukces takiej operacji. Ponieważ jako pierwsza zaczęłam „rozgryzać” MS Teams, zostałam naturalnie jej nauczycielem. Zaczęłam nawet przygotowywać własne filmy instruktażowe dla wykładowców. Najważniejsze okazały się jednak spotkania online, w formie Help Desków, bezpośrednio już w środowisku MS Teams. Tam okazywało się, że to nie tyko jest możliwe, ale nawet zaczęło się niektórym podobać − cieszy się dr Osuch.

Pierwszy zjazd odbył się w dniach 20-23 marca. Poprzedzony masą pracy, spotkań koordynacyjnych online, telefonów i emaili, godzinami spędzonymi na spotkaniach help desk i czatach, a także intensywną nauką …wykładowców. I jak to wyszło? Chyba najlepiej oddadzą to komentarze, które pojawiały się na forach spotkań online czy na Facebooku.

No super, wszystko mi wyszło i do tego miałam 100% frekwencji!” − Justyna, wykładowczyni po zakończonych zajęciach z marketingu; „Idzie, idzie. Witajcie w moim świecie 😉 Home Office to jest to. Ja już mam pytania od studentów, czy możemy tak do końca semestru 😉” − Agnieszka, wykładowczyni zajęć z IT; „ZPSB pierwsze to zajęcia a już czekam na kolejne. 😉” − student Tomek; „Mimo, że uczelnia miała 3 dni na ogarnięcie wdrożenia MS Teams to myślę, że poszło sprawnie i mimo, że to też nowość dla wykładowców to super dają radę 🙂” − studentka Kasia; „Jest Moc! Wykłady na MS Teams to bardzo dobry pomysł, zwłaszcza kiedy nie można poprowadzić zajęć „standardowo” 🙂 Jak na taki krótki czas na przygotowanie naprawdę jestem dumny 🙂” − student Mikołaj; „Super, dobrze, że szkoła tak szybko zareagowała na sytuację i nie będzie zaległości. Powodzenia” − studentka Agnieszka. „Jeżeli ja dałam radę, a jestem bardzo analogowa, to inni też dadzą” − Daria, prowadząca zajęcia z rachunkowości.

Po ostatnim weekendzie, Uczelnia z dumą podkreśla, że cała społeczność ZPSB świetnie zdała ten niełatwy egzamin

Przed nami jeszcze z pewnością długi trudny okres. Czeka nas też masa wysiłku. Nie wiemy, ile potrwa zawieszenie tradycyjnych zajęć, zakaz zgromadzeń czy w ogóle, jak rozwinie się sytuacja w kraju. Ale wiemy na pewno, że zdaliśmy ten test, test naszej sprawności i rzetelności. I choć nie wszystko jest jeszcze doskonałe, to cieszy nas skala zajęć zdalnych i znakomita frekwencja studentów. Pokazuje to, że możemy liczyć na naszą kadrę administracyjną i dydaktyków oraz na zaangażowanie i wyrozumiałość naszych studentów. To daje solidne podstawy do optymizmu w tych trudnych czasach − podsumowuje Rektor Zelek. − A teraz zabieramy się za zdalne studia podyplomowe! − kończy Rektor.

Do pobrania