Gry i zagadki jako nauka myślenia strategicznego
Zachodniopomorska Szkoła Biznesu już od dawna wykorzystuje na zajęciach autorskie gry symulacyjne i decyzyjne. Studenci chętnie angażują się w rywalizację, rozwiązywanie zadań, pokonywanie kolejnych poziomów. To jedna z atrakcyjnych i skutecznych metod ćwiczenia wiedzy i umiejętności, a także motywacja, która pomaga w praktycznej nauce. Ostatnią nowością ZPSB w tym zakresie jest BUSINESS ESCAPE ROOM, którego autorką jest Rektor prof. Aneta Zelek.
Gamifikacja, grywalizacja, „toyicyzacja” – oto najnowsze techniki kształcenia poprzez aktywizację studentów. W mijającym semestrze ZPSB zainaugurowała zastosowanie logiki Escape Room do uczenia myślenia strategicznego.
„Życząc świetnej zabawy, uprzedzamy, że bez określonej wiedzy ekonomicznej i biznesowej nie wyjdziecie z tego pomieszczenia” – tak zaczyna się instrukcja dla uczestników Business Escape Room.
Studenci musieli wykazać się nie tylko sprytem i kreatywnością, ale także wiedzą merytoryczną. Bez umiejętności kalkulowania wartości pieniądza w czasie, czy rozpoznawania typów strategii korporacyjnych, wydostanie się z pomieszczenia było niemożliwe. A jednak, pierwsza, debiutująca grupa już po niespełna 29 minutach uwolniła się z pokoju zagadek.
– Tego typu innowacje to u nas codzienność – mówi prof. Aneta Zelek, autorka gry zaliczeniowej i Rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. – Wierzymy, że we współczesnym świecie tradycyjne wykłady ex katedra odchodzą do lamusa. My proponujemy aktywne nauczanie, poruszające nie tylko umysł, ale także emocje. To dlatego gry i presja konkurowania tak świetnie sprawdzają się jako metoda edukacyjna. To nie tylko zabawa, to zdobywanie wiedzy, która zostaje potem w pamięci na długo – twierdzi Pani Rektor.
– Po udanym debiucie naszej nowości Business Escape Room, zapowiadamy w kolejnych semestrach ogólnouczelniany turniej. Na najlepszą drużynę będą czekać nagrody – dodaje prof. Zelek.
Poniżej kilka zdjęć z gry oraz zwycięskiego zespołu studentów Zarządzania.