Projekty badawcze

Tytuł projektu badawczego: Komunikacja człowieka ze sztuczną inteligencją
Podtytuł projektu: Analiza efektywnych strategii i interakcji w przestrzeni edukacyjnej i i biznesowej

Cel projektu badawczego

Głównym celem badawczym jest analiza sposobów komunikacji człowieka ze sztuczną inteligencją w kontekście ich efektywności w edukacji i biznesie. Podjęcie wysiłku badawczego ma zmierzać do zrozumienie procesu komunikacji między ludźmi a sztuczną inteligencją, wyodrębnienia i scharakteryzowania najczęściej obieranych przez użytkowników stylów komunikacji, diagnozy mankamentów i punktów krytycznych w komunikacji oraz identyfikacji efektywnych strategii interakcji w tym kontekście.

Prace badawcze podjęte w ramach projektu będą zmierzać do uchwycenia różnych aspektów komunikacji, takich jak język naturalny, interfejsy użytkownika, wizualizacje danych i inne elementy wpływające na jakość komunikacji z SI.

Uzyskane wyniki badania dadzą asumpt do dostarczenie wskazówek i rekomendacji dla projektantów systemów SI oraz użytkowników, aby możliwe było zoptymalizowanie interakcji i osiąganie lepszych rezultaty w kooperacji z narzędziami SI zarówno w edukacji, jak i biznesie.

Główny problem badawczy
Jakie są wiodące czynniki, które wpływają na efektywność komunikacji człowieka ze sztuczną inteligencją?

Hipotezy badawcze przyjęte w projekcie

Hipoteza główna: Zidentyfikowanie czynników wpływających na efektywność komunikacji człowieka ze sztuczną inteligencją usprawni jakość tej interakcji w porównaniu do istniejących rozwiązań w edukacji i biznesie.

Hipotezy szczegółowe:

  1. Hipoteza: Użytkownicy wyżej oceniają interakcje ze sztuczną inteligencją, które są bardziej naturalne i intuicyjne w porównaniu do technicznych i szablonowych.
  2. Hipoteza: Rodzaj motywacji użytkownika do podejmowania interakcji ze sztuczną inteligencją na wpływ na ocenę efektywności narzędzia SI.
  3. Hipoteza: Preferencje środowiska społecznego użytkownika w odniesieniu do interakcji ze sztuczną inteligencją wywierają wpływ na indywidualny sposób komunikacji użytkownika ze SI.
  4. Hipoteza: Im większe doświadczenie użytkownika w interakcjach z SI, tym bardziej sprecyzowane są oczekiwania względem narzędzia SI.
  5. Hipoteza: Im mniejsze doświadczenie użytkownika w interakcjach z SI, tym większa skłonność do bardziej pozytywnej  oceny efektów pracy z narzędziami SI.
  6. Hipoteza: Skuteczność komunikacji człowieka ze sztuczną inteligencją zależy od kontekstu i rodzaju interakcji (np. rozmowa głosowa, czat boty itp..).
  7. Hipoteza: Personalizacja interakcji i uwzględnienie preferencji użytkowników w procesie komunikacji z sztuczną inteligencją wpływa pozytywnie na ich ocenę jakość interakcji z SI.
  8. Hipoteza: Częstotliwość interakcji człowieka ze sztuczną inteligencją wpływa na poziom stresu i emocji użytkownika., a tym samym na zadowolenie z efektów pracy z narzędziami SI.
  9. Hipoteza: Istnieje ryzyko, że nadmierna zależność od sztucznej inteligencji w komunikacji może prowadzić do obniżenia umiejętności interpersonalnych użytkowników.
  10. Hipoteza: Użytkownicy różnych grup demograficznych będą mają różne preferencje i oczekiwania odnośnie interakcji z sztuczną inteligencją, co należy uwzględnić przy projektowaniu interfejsów i strategii komunikacji.

Zespół badawczy

dr n. tech. Dorota Dżega-Pieruszkiewicz, prof. ZPSB – kierownik projektu
mgr Sylwia Ewelina Świergiel – koordynator ds. badań
dr hab. Aneta Zelek, prof ZPSB – członek zespołu
dr Justyna Osuch-Mallett, prof. ZPSB – członek zespołu
dr Edward Radecki, prof. ZPSB – członek zespołu
dr Michał Bzunek – członek zespołu
dr Hubert Dyba – członek zespołu

Wartość projektu: 600 000 zł. Termin realizacji: 12.03.2024 r. – 11.09.2025 r.

„Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”