ISSN 2657-3245
Drodzy czytelnicy „Firmy i Rynek”,
z przyjemnością przekazuję Państwu jesienne wydanie czasopisma Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu Akademii Nauk Stosowanych. W 66 numerze zawarte są bardzo ciekawe opracowania dotyczące bieżących tematów, umożliwiających szeroko postrzegać rzeczywistość.
Numer 2024/2 (66) tradycyjnie rozpoczyna genialny tekst autorstwa Rektor Senior Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu Akademii Nauk Stosowanych prof. dr hab. Anety Zelek pt. „Szef, czyli „dupek” – sondaż o najbardziej irytujących cechach szefów”. Artykuł dotyka bardzo interesującego i oryginalnego problemu badawczego odnoszącego się do przywództwa, a właściwie do tych cech liderów, które są niepożądane i irytujące z perspektywy podwładnych. Wyniki tego prekursorskiego badania sondażowego mogą stanowić przyczynek do dalszych pogłębionych badań nad ciemną stroną przywództwa. Problematyka tekstu bowiem jest o tyle ciekawa, że większość prac o przywództwie rozważa jego pozytywną stronę, tj. cechy i zachowania przypisywane skutecznym i efektywnym liderom. Autorka z niebywałą charyzmą zaprezentowała wyniki badań sondażowych przeprowadzone w grupie ponad 600 aktywnych zawodowo Polaków. Więcej szczegółów zawarła w swojej najnowszej książce „Dekalog stratega. Czyli nowa filozofia menedżmentu”, Wyd. Impetus Consulting 2024, stanowiącej wyjątkowy przewodnik dla wszystkich, którzy pragną zgłębiać tajniki w zarządzaniu i rozwijać swoje umiejętności w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu.
Za niezwykle wartościowy uznaję tekst anglojęzyczny autorstwa dra Zoltána Peredy’ego, dra Sujita Chaudhuri’ego oraz Wena Sun’a pt. „The Chinese cultural norms as a determinant of the Chinese luxury consumptions – recommendations for brand strategies”. Artykuł jest udaną próbą wskazania znaczenia norm kulturowych dla kształtowania popytu na dobra luksusowe na rynku chińskim. Autorzy charakteryzując dynamikę wzrostu obrotów na tym rynku w ostatniej dekadzie, zapowiadają ich dalszy dynamiczny choć spowalniający przyrost. W ciekawy sposób zdefiniowane zostały pojęcia norm kulturowych, z historycznym przeglądem istoty luksusu w ewolucji kulturowej od czasów konfucjańskich, aż do współczesności z uwzględnieniem zmian generacyjnych.
Godny polecenia jest również artykuł, pt. „UX jako jeden z elementów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa informacji w świetle wymagań dyrektywy NIS-2”, którego autorami są dr inż. Tomasz Klasa i dr inż. Adrian Kapczyński. W teście poruszono ważny i aktualny problem związany z zapewnieniem bezpieczeństwa informacji w kontekście zmian dyrektywy NIS-2 odnoszącej się do cyberbezpieczeństwa. Skoncentrowano się przy tym na podejściu UX. Podjęte rozważania i płynące z nich wnioski są bardzo interesujące.
W ciekawym tekście zaś autorstwa dra inż. Pawła Włocha i dr Magdaleny Lazarek – Janowskiej pt. „Analiza kosztów i korzyści na przykładzie wielkoskalowej instalacji fotowoltaicznej Jastrzębniki”, poruszono ważny problem oceny ekonomicznej i społecznej projektu inwestycyjnego na przykładzie farmy fotowoltaicznej w Jastrzębnikach. Analiza kosztów i korzyści dotycząca wielkoskalowej instalacji fotowoltaicznej umożliwia ocenę opłacalności tego typu inwestycji z perspektywy zarówno ekonomicznej, jak i społecznej. Artykuł dostarcza wielu cennych informacji na temat wydajności energetycznej oraz wpływu na otoczenie lokalne i krajowe, a wykorzystana metoda oceny projektów inwestycyjnych może stanowić wsparcie dla analizy rentowności, wykorzystywanej w tego typu przedsięwzięciach.
Polecam również gorąco artykuł dra hab. prof. Jana Kaźmierskiego, pt. „Benchmarking, jako metoda badania rozwoju klastrów – przykład regionu łódzkiego”. Autor porusza ciekawy i aktualny temat benchmarkingu, jako metody badania rozwoju klastrów, biorąc za przedmiot badania region łódzki. W swej analizie Autor uwzględnia różnorodne czynniki sukcesu klastrów i na tej podstawie dokonuje pozycjonowania tego regionu w stosunku do innych regionów kraju.
Zachęcam do lektury bieżącego numeru, a także do odwiedzania strony czasopisma www.fir.zpsb.pl, na której znajdują się archiwalne numery i równie interesujące opracowania.
Zapraszam również do przygotowania i nadsyłania tekstów w języku polskim lub angielskim. Zachęcam badaczy zarówno ze środowisk akademickich, jak i biznesowych do publikowania wraz z nami. Trwają już prace nad kolejnym wydaniem, a zakres poruszanych tematów zapowiada się jak zwykle bardzo interesująco.
„Firma i Rynek” to czasopismo o otwartym dostępie online. Publikacja nie wiąże się z żadnymi opłatami. Wszystkie artykuły naukowe są recenzowane (stosujemy procedurę podwójnie ślepej recenzji), a czasopismo jest indeksowane w kilku bazach danych, w tym w bazie CEJH.
Szczegółowe instrukcje i formularz zgłoszeniowy są dostępne online na stronie: https://www.zpsb.pl/uczelnia/wydawnictwo-naukowe-zpsb/firma-i-rynek/informacje-dla-autorow/
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących publikacji w „Firma i Rynek”, proszę o kontakt z redakcją pod adresem fir@zpsb.pl
Redaktor Naczelna
dr Iwona Rafaląt