Modele biznesowe w start-upach i determinanty ich wyboru – ebook

okładka ebooka modele biznesowe w start-upach Hubert Dyba

dr HUBERT DYBA

Wydawnictwo: Zachodniopomorska Szkoła Biznesu Akademia Nauk Stosowanych

Rok: Szczecin 2025

ISBN: 978-83-60268-23-0

https://doi.org/10.63781/RCNS8665

O książce: Znajdź właściwy model na turbulentnym rynku.
Książka stanowi kompleksowe i unikatowe opracowanie teoretyczno-empiryczne, którego głównym celem była identyfikacja i weryfikacja wpływu determinant (czynników) na wybór modeli biznesowych start-upów w województwie zachodniopomorskim. W dobie kryzysów, rosnącej konkurencji i szybkiego rozwoju technologii, start-upy poszukują optymalnego modelu biznesowego dla swojej innowacyjnej działalności. Publikacja w przystępny sposób:

  • Charakteryzuje istotę modelu biznesowego i jego różnorodne definicje w teorii nauk o zarządzaniu.
  • Systematyzuje cechy i definicje przedsięwzięć typu start-up.
  • Identyfikuje i kategoryzuje egzogeniczne i endogeniczne determinanty wpływające na kształt modelu biznesowego.
  • Prezentuje wyniki badań pierwotnych przeprowadzonych na grupie 51 start-upów.

Dla kogo: Publikacja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców:

  • Naukowcy i badacze: Jako kompleksowe opracowanie naukowe w obszarze modeli biznesowych i start-upów.
  • Założyciele start-upów i przedsiębiorcy: Jako kompendium wiedzy o charakterystyce innowacyjnych przedsięwzięć typu start-up oraz źródło rekomendacji zarządczych opartych o wnioski z badań empirycznych.
  • Studenci i doktoranci: Jako podręcznik i źródło wiedzy o przedsiębiorczości.

Z recenzji:

Praca stanowi udaną próbę przeanalizowania aktualnego, szczególnie istotnego dla przyszłości polskiego biznesu problemu modelowania firm w fazie komercjalizacji innowacji technologicznych, produktowych czy procesowych. Książka ta będzie z pewnością bardzo ciekawym i oryginalnym opracowaniem, mieszczącym się w nurcie badań strategicznych nad instytucjonalizacją innowacji w różnych sektorach gospodarki. Problematyka ta jest podejmowana w polskich badaniach coraz częściej, jednak nadal istnieje olbrzymie zapotrzebowanie na projekty badawcze i opracowania w tym obszarze. Recenzowana praca doskonale wypełnia istniejącą lukę wiedzy i doświadczeń w zakresie zarządzania firmami typu start-up.

dr hab. Aneta Zelek, prof. ZPSB, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

Mówiąc o zaletach tej pracy przede wszystkim warto podkreślić część teoretyczną, a zwłaszcza rozważania dotyczące konceptualizacji modelu biznesowego, jego definicji, typologii i zastosowania przez startupy. W morzu literatury znakomitej, dobrej i całkiem przeciętnej, Autorowi bez wątpienia udało się wyłowić pozycje istotne, kanoniczne i wnoszące nowe treści do dorobku w badanym zakresie. Uważam, że rozdział pierwszy ma bardzo wysoki walor naukowy, ze względu na ustrukturyzowanie rozproszonej wiedzy, co Autor dodatkowo uczynił w sposób przystępny i posługując się dobrym językiem. Dobrano w tym celu bogatą i aktualną literaturę przedmiotu, w zdecydowanej większości wykorzystując pozycje zagraniczne.

dr hab. Agnieszka Skala-Gosk, prof. PW, Politechnika Warszawska

[Pobierz PDF]